tag:blogger.com,1999:blog-6504317309796654622024-03-13T04:17:30.208-07:00Suara HatiD20102042055
Bahasa Malaysia PrasekolahZuriani Binti Zakariahttp://www.blogger.com/profile/06828169694286205390noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-650431730979665462.post-92010252753053266902011-11-30T06:47:00.001-08:002011-11-30T06:47:45.158-08:00Pantun Kanak-Kanak<div class="separator" style="clear: both; text-align: center;"><iframe allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' width='320' height='266' src='https://www.youtube.com/embed/Em03CuG7XkM?feature=player_embedded' frameborder='0'></iframe></div>Zuriani Binti Zakariahttp://www.blogger.com/profile/06828169694286205390noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-650431730979665462.post-42384278243868349382011-11-30T06:25:00.000-08:002011-11-30T06:25:16.949-08:00SANG KANCIL MENIPU HARIMAU<div class="style1"><strong><span style="font-family: Verdana;">Harimau: </span></strong> <span class="style21"><span style="font-size: 9;">(suara meninggi)</span></span> Hah, Sang Kancil! Di sini rupanya kamu berada.</div><div class="style1"><strong><span style="font-family: Verdana;">Sang Kancil : </span></strong> <span class="style21"><span style="font-size: 9;">(terperanjat)</span></span> Oh harimau, apa lagi yang kamu hendak? <span class="style21"><span style="font-size: 9;">(lalu berdiri dengan cepat) </span></span></div><div class="style1"><strong><span style="font-family: Verdana;">Harimau: </span></strong> <span class="style21"><span style="font-size: 9;">(suara meninggi)</span></span> Aku hendak makan kamu.<span class="style21"><span style="font-size: 9;">(sambil mengangkat kaki hadapannya dan membuka mulutnya.) </span></span></div><div class="style1"><strong><span style="font-family: Verdana;">Sang Kancil:</span></strong> Nak makan aku? Eh, sekarang tidak boleh, harimau...Aku telah diperintahkan oleh raja Sulaiman supaya menunggu benda ini. <span class="style21"><span style="font-size: 9;">(sambil menunjuk ke arah sarang tebuan itu) </span></span></div><div class="style1"><strong><span style="font-family: Verdana;">Harimau: </span></strong> <span class="style21"><span style="font-size: 9;">(kehairanan sambil melihat sarang tebuan)</span></span> Apa benda itu? </div><div class="style1"><strong><span style="font-family: Verdana;">Sang Kancil: </span></strong> Oh, ini gong Raja Sulaiman. Baginda akan mendengar bunyi gong ini apabila baginda hendak ke hutan. </div><div class="style1"><strong><span style="font-family: Verdana;">Harimau: </span></strong> Hmm...tentu sedap bunyi gong raja ya. </div><div class="style1"><strong><span style="font-family: Verdana;">Sang Kancil:</span></strong> Sudah tentulah. Siapa yang mendengarnya akan rasa gembira. </div><div class="style1">Harimau sangat ingin mendengar bunyi gong raja itu dan meminta Sang Kancil memalunya tetapi Sang Kancil menolak permintaan harimau. Sang Kancil memberi alasan yang tugasnya hanya untuk menunggu dan bukan memalu gong itu. </div><div class="style1"><strong><span style="font-family: Verdana;">Harimau: </span></strong> <span class="style21"><span style="font-size: 9;">(sambil merayu)</span></span> Tolonglah Sang Kancil. Palulah gong raja itu. Sekali pun cukuplah. Lagipun, baginda tiada di sini. </div><div class="style1"><strong><span style="font-family: Verdana;">Sang Kancil:</span></strong> Eh, tidak boleh, harimau. Kalau aku palu gong ini, bermakna aku tidak jujur. </div><div class="style1"><strong><span style="font-family: Verdana;">Harimau: </span></strong> Kalau begitu, biarlah aku yang memalunya. </div><div class="style1">Sang Kancil terdiam seketika tetapi berasa sungguh lega. Harimau telah termakan helahnya. </div><div class="style1"><strong><span style="font-family: Verdana;">Sang Kancil: </span></strong> Baiklah, harimau. Jika kamu hendak memalu gong raja ini, biarlah aku pergi jauh dari sini. </div><div class="style1">Sang Kancil memberikan sepotong kayu kepada harimau. Dia meminta harimau memalu gong itu setelah mendengar arahan daripadanya. Kemudian, Sang Kancil pergi jauh dari situ. </div><div class="style1"><strong><span style="font-family: Verdana;">Sang Kancil:</span></strong> <span class="style21"><span style="font-size: 9;">(berteriak dengan kuat)</span></span> Harimau, palu! </div><div class="style1">Harimau pun memalu sarang tebuan itu. Apabila sarang tebuan itu dipalu, kesemua tebuan itu keluar dan menyengat harimau. </div><div class="style1"><strong><span style="font-family: Verdana;">Harimau: </span></strong> <span class="style21"><span style="font-size: 9;">(mengaum dengan kuat)</span></span>Aummm! </div><div class="style1">Harimau menjerit kesakitan kerana tebuan itu telah menyerang seluruh tubuhnya. Dia berlari dengan pantas tetapi tebuan-tebuan itu terus mengejarnya. Mujurlah harimau terjumpa sungai. Harimau pun terjun ke dalamnya untuk menyelamatkan diri.</div>Zuriani Binti Zakariahttp://www.blogger.com/profile/06828169694286205390noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-650431730979665462.post-89742932179782017042011-11-29T09:42:00.000-08:002011-11-30T05:01:32.369-08:00KEMAHIRAN MENDENGARMendengar dengan penuh perhatian dan membezakan jenis suara di persekitaran ( Contoh : Ketawa, menjerit , menangis)<br />
Murid mendengat rakaman suara dan menunjukkan mimik muka berdasarkan rakaman suara yang di perdengarkan.<br />
Mengenal pasti dan membezakan intonasi suara tinggi dengan rendah, dan perlahan dengan kuat. - Nyaniyan lagu negaraku, negeri Perak, sekolah<br />
<br />
<div class="separator" style="clear: both; text-align: center;"><iframe allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' width='320' height='266' src='https://www.youtube.com/embed/1Swzdnp5mbQ?feature=player_embedded' frameborder='0'></iframe><iframe allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' width='320' height='266' src='https://www.youtube.com/embed/TB-nN6-pJs8?feature=player_embedded' frameborder='0'></iframe></div>.Zuriani Binti Zakariahttp://www.blogger.com/profile/06828169694286205390noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-650431730979665462.post-63389946398116382602011-11-29T09:22:00.000-08:002011-11-29T09:22:40.583-08:00KEMAHIRAN BERTUTURBerinteraksi dengan mesra dan menyatakan permintaan dengan sopan<br />
Contoh : " Boleh saya bermain dengan awak?"<br />
Memberikan arahan kepada rakan secara bertatasusila - murid menyatakan arahan kepada rakan secara bertatasusila: " Sila duduk " "Tolong diam" "Sila beratur"<br />
Bersoal jawab dengan rangsangan yang diberi dengan menyoal menggunakan sebutan yang betul dengan bimbingan guru- menyoal rakan mengenai anggota badan manusia dengan sebutan yang betul.<br />
Menjawab soalan dengan ayat yang mudah dan sesuai- bercerita tentang peranan ahli keluarga semasa di rumah.<br />
Contoh<br />
<ul><li>Ibu memasak/mencuci</li>
<li>Bapa mencuci kereta</li>
</ul>Bersoal jawab secara bersopan<br />
Menceritakan perkara yang didengar dengan menggunakan ayat yang mudah.<br />
Main peranan mengikut situasi dengan menggunakan bahan yang sesuai untuk menghidupkan watak dengan bimbingan.<br />
Contoh: Berlakon situasi ahli keluarga di rumahpada hujung minggu-Ayah membaca surat khabar.<br />
<div class="separator" style="clear: both; text-align: center;"><br />
<iframe allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' width='320' height='266' src='https://www.youtube.com/embed/PvJsRXA1qWk?feature=player_embedded' frameborder='0'></iframe></div>Zuriani Binti Zakariahttp://www.blogger.com/profile/06828169694286205390noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-650431730979665462.post-25897559218495816752011-11-29T08:28:00.000-08:002011-11-29T08:28:49.988-08:00MEMBACA SUKU KATA TERBUKAMembunyikan satu persatu suku kata dan mencantum untuk menjadi perkataan dan ayat untuk di baca.<br />
Menjadikan pengajaran lebih menyeronokkan dan lebih menarik minat murid untuk mempelajari pengajaran yang di sampaikan oleh guru.<br />
Murid berasa yakin dan mudah memahami kerana menggunakan animasi yang bersesuaian dengan tahap penaakulan mereka. <br />
<br />
<div class="separator" style="clear: both; text-align: center;"><iframe allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' width='320' height='266' src='https://www.youtube.com/embed/jt4eR-bw1tY?feature=player_embedded' frameborder='0'></iframe></div>Zuriani Binti Zakariahttp://www.blogger.com/profile/06828169694286205390noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-650431730979665462.post-29176301610073113712011-11-29T08:13:00.000-08:002011-11-29T09:25:55.105-08:00TUNJANG KOMUNIKASI - BAHASA MALAYSIA ( KEMAHIRAN MEMBACA)Kemahiran Membaca<br />
<br />
Mengenal bentuk huruf A-Z<br />
Menyebut huruf secara rawak ( contoh: B,G,H,I,K dan ...)<br />
<div class="separator" style="clear: both; text-align: left;">Mengenal huruf dan membunyikan huruf A hingga Z dengan sebutan yang betul.</div><div class="separator" style="clear: both; text-align: left;">Menyebut dan mengeja huruf satu persatu sehingga Z.</div><div class="separator" style="clear: both; text-align: left;">Membuat penilaian dengan mengadakan kuiz berkaitan huruf yang diajar.</div><br />
<br />
<div class="separator" style="clear: both; text-align: center;"><iframe allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' width='320' height='266' src='https://www.youtube.com/embed/9KC54WuKmb0?feature=player_embedded' frameborder='0'></iframe> </div><div class="separator" style="clear: both; text-align: center;"><br />
</div>Zuriani Binti Zakariahttp://www.blogger.com/profile/06828169694286205390noreply@blogger.com0